Експерти прогнозират спад с поне 20% на пазара на дрехи и обувки за новата календарна година

Васил Райчев от Българска ритейл асоцияция, твърди че българите нямат навика да постаявят облеклото на челно място сред приоритетите си

Ескперти и търговци на българския пазар за облекла, мода, дрехи, аксесоари, обувки, ще отбележи спад с около 20 % и то ва рамките на цялата календарна година. Проучването е изнесено от Васил Райчев, който като част от Управителния съвет на Българска Ритейл Асоцияция, има достъп до тенденциите на пазара и до отчетната дейност на много търговци в сектора.

Според него, по-лошото е, че тези 20 процента, наследяват спад от други 20 от миналата година. Дори и по празници, българите се ориентират към пазаруване на хранителни продукти и стоки за трапезата според празника, или като алтернатива на еднообразното хранене през другото време на година. Затова чисто песимистичното настроение, че храната ще е най-важна, а дрехите и обувките ще изпаднат от челните места, се засилва.

Райчев споделя още, че все пак българите и търговците се въртят в порочен кръг, просто защото първите обедняват, а вторите нямат оборотни средства, с които да зареждат нови стоки. Това по никакъв начин не стимулира потребителите да опитат нещо ново, да не говорим, че търговците се страхуват от всяко инвестиране в нови продукти на пазара на дрехи и обувки.

На фона на този проблем, дори да се отворят още големи търговски пространства и молове, трябва да се вложат инвестиции в реклама. Обаче не реклама на самите дрехи, а на възможността на българите да обогатят гардероба си и да променят вижданията си за облеклото. Шансовете това да се случи са именно празничните периоди през годината, когато слухът им за подаръци и за нови неща в живота им е по-изострен.

Единственият отговор на песимистична прогноза, Райчев изразява с надеждата, че преди всеки празничен период, в който българина пазарува масово, постепенно ще промени навика си и ще изведе приоритети извън този стереотип. Той се надява търсенето да се повиши и през година, а това да помогне на търговците да инвестират малко повече от санитарния минимум.