Избор на зарядно за акумулатор

Избор на зарядно за акумулаторЗарядното устройство зарежда батерията, като се свързва като междинна връзка към битовата електрозахранваща мрежа. Променливият ток от 220 V се коригира, напрежението му се намалява и някои други характеристики също се модифицират в съответствие със спецификата на съответния акумулатор.

Но, разбира се, съществуват разлики при отделните видове зарядно за акумулатор, свързани с начина на зареждане.

Всеки метод има свои функционални характеристики, плюсове и минуси.

Зареждане с постоянен ток

Това е най-експедитивният режим на зареждане за автомобилна батерия. Използва се постоянен ток, който трябва да бъде равен на 10% от капацитета на батерията в ампер часове.
Ако той е по-нисък, акумулаторът ще се зарежда много дълго време или, още по-зле, изобщо няма да се зареди. И обратно – ако е по-висок, акумулаторът може да се повреди.
Автоматичните зарядни устройства за постоянен ток сами определят зарядния ток, съобразявайки се с капацитета на батерията.
А ако е възможно, най-добре би било да се снабдите зарядно за акумулатор не само с функция за автоматично зареждане на ток, но и с ръчен регулатор, за да можете сами да настройвате зарядния ток.

Също така и процесът на зареждане не трябва да се оставя без надзор, тъй като, въпреки функцията за автоматично изключване, с която са оборудвани почти всички съвременни зарядни устройства, превишаването на времето за зареждане може да доведе до „кипване“ на батерията. Има и друг важен момент – при избор на зарядно за постоянен ток, добре е да разгледате тези модели, които разполагат режим на десулфация. Този режим ви дава възможност да възстановите напълно капацитета на батерията, ако тя е била в режим на празен ход една година или по-дълго време.

Постоянно зареждане на напрежението

Методът с постоянно напрежение е най-дългият, но и най-оптималният начин за зареждане на акумулаторите. Тук се използва режим, при който напрежението е постоянно, но токът на зареждане пада пропорционално на оставащия капацитет на батерията.

Какво означава това на практика? Да приемем, че пълният капацитет на батерията е 100%-во зареждане. То се извършва с постоянно напрежение 12-13 V.
В този случай токът на зареждане намалява, тъй като батерията е „напълнена“. Когато е зареден 99%, токът се намалява до 1% от първоначалната стойност. Когато нивото на зареждане достигне 100%, токът пада до нула. Този метод ви позволява да удължите живота на батерията, но самото зареждане е с няколко часа по-дълго, отколкото при метода за зареждане с постоянен ток.