Топ храните за добро настроение

Когато се чувствате в лошо настроение, може да бъде изкушаващо да посегнете към вредната храна, за да повдигнете духа си. Въпреки това, захарните, висококалорични лакомства, към които много хора прибягват в такива моменти, винаги имат негативни последици.

А добрата новина е, че здравословните храни могат да подобрят настроението ви в много по-висока степен, без да ви навредят по какъвто и да е начин, споделят от https://www.foodpanda.bg/.

Напоследък се появяват доста изследвания за връзката между храненето и психичното здраве. И все пак е важно да се отбележи, че настроението може да бъде повлияно от много фактори, като стрес, околна среда, лош сън, генетика, разстройства на настроението и хранителни дефицити. Доказано е обаче, че някои ястия и продукти определено подобряват цялостното здраве на мозъка и помагат ефективно за повдигане на настроението.

Ето списък със здравословни храни, които могат да ви накарат да се почувствате по-добре.

Мазни риби

Омега-3 мастните киселини са група основни мазнини, които трябва да набавяте чрез диетата си, защото тялото ви не може да ги произвежда самостоятелно.

Мазните риби като сьомга и риба тон са богати на два вида омега-3 – докозахексаенова киселина (DHA) и ейкозапентаенова киселина (EPA) – които са свързани с по-ниски нива на депресия. Омега-3 допринасят за плавността на клетъчната мембрана на мозъка ви и изглежда, че играят ключова роля в развитието на мозъка и клетъчната сигнализация.

Въпреки че няма стандартна доза, повечето експерти са единодушни, че възрастните хора трябва да получават поне 250–500 mg комбинирани EPA и DHA на ден.

Черен шоколад

Шоколадът е богат на много съединения за повишаване на настроението. Неговата захар може да подобри настроението, тъй като е бърз източник на гориво за мозъка ви.

Освен това, той може да освободи цяла група от приятни за здравето съединения, като кофеин, теобромин и N-ацилетаноламин – вещество, химически подобно на канабиноидите, което е свързано с подобрено настроение.

Някои експерти обаче спорят дали шоколадът съдържа достатъчно количество от тези съединения, за да предизвика психологическа реакция. Независимо от това, той съдържа високо съдържание на флавоноиди, които насърчават доброто здраве и за които е доказано, че увеличават притока на кръв към мозъка, намаляват възпалението и укрепват здравето на му.

Освен това, шоколадът има висок хедоничен рейтинг, което означава, че неговият приятен вкус, текстура и мирис също могат да насърчат доброто настроение. Кой би могъл да оспори това?

Ферментирали храни и напитки

Ферментиралите храни и напитки, които включват кимчи, кисело мляко, кефир, комбуча и кисело зеле, също могат да подобрят здравето и настроението.

Процесът на ферментация позволява на живите бактерии да процъфтяват в храни, които след това са в състояние да превръщат захарите в алкохол и киселини. По време на този процес се създават пробиотици. Тези живи микроорганизми подпомагат растежа на здрави бактерии в червата и могат да повишат нивата на серотонин в организма.

Важно е да се отбележи, че не всички ферментирали храни и напитки са добри източници на пробиотици, като например бира, някои хлябове и вино, основно заради процесите по готвене и филтриране.

Банани

Бананите много помагат да се разделите с намръщеното лице. Те са с високо съдържание на витамин В6, който помага да се синтезират невротрансмитери, от които се чувстваме добре – като допамин и серотонин.

Освен това, един голям банан осигурява захар и фибри. Когато се съчетае с фибри, захарта се освобождава бавно в кръвта, което позволява да се запазят стабилни нива на кръвната захар, а това от своя страна е свързано и с по-добър контрол на настроението.

Както знаем, твърде ниските нива на кръвната захар могат да доведат до раздразнителност и промени в настроението. Бананите са любима храна на много хора и обикновено присъстват почти постоянно в хладилника на повечето домакинства, но ако случайно сте забравили да купите поръчайте хранителни стоки онлайн с доставка.

Овесени ядки

Овесът е цяло зърно, което може да ви поддържа в добро настроение часове наред. Можете да му се насладите в много форми, като овесени ядки, мюсли и други.

Те са отличен източник на фибри, а фибрите помагат да забавите храносмилането на въглехидратите, позволявайки постепенно освобождаване на захар в кръвта, за да поддържате нивата на енергия стабилни през целия ден.